FANDOM

Alle klasser i World of Warcraft er alsidige, men hver enkelt har forskellige roller, hvor den specialiserer sig. Det hjælper til at vælge en klasse som er baseret på den rolle, du tror, du vil nyde at spille.

I Warcraft er der nogle meget definerede roller, som hver klasse befinder sig indenfor. På et grundlæggende niveau er der healere, tanks, og skadeuddelerer (på engelsk "Damage Per Second", "Damage Dealers" eller "DPS"), og alle klasser kan udfylde flere af disse roller, dog med varierende effektivitet.

Klasser kan groft til dem i fronten eller støtteklasser, uanset om de er bedst til nærkamp eller kamp fra afstand, og hvor let de kan spilles solo (uden at de behøver at være en del af en gruppe for at spille fornøjeligt). Linjerne er ikke altid klare, eksempelvis kan støtteklasser stadig defineres som primært at være i fronten som skadeuddelere, selv om skade ikke nødvendigvis er deres stærke side. Der er betydelige forskelligheder i evner mellem forskellige klasser. Stadig har hver klasse sine stærke sider, som bliver beskrevet længere nede.

Selv om folk laver alts med andre klasser, vil du finde ud af, at der er en bestemt klasse, som du er skabt for, og netop den klasse passer i højere grad til dig end de andre. I den forstand er Blizzard Entertainments reklameslogan for WoW: "Hvad er dit spil?" faktisk meget passende. Det kan i starten være lidt svært at regne ud hvad dit bestemte spil er, udtrykt i din klasse, men når du finder den, ved du det.

Nye spillere skal også huske på, at en given klasses styrker ikke nødvendigvis skinner igennem, indtil senere levels (især 40 og derover). Nogle gange er alt hvad du behøver en enkelt magi eller evne, der ændrer din gameplay fra utrolig vanskeligt til at være alt for sjovt. For eksempel kan en Præst eller en Druide synes at være særlig vanskeligt at spille i begyndelsen, men den klasse vil pludselig ændre sig efter at lære en ny evne eller talent, og øge morskaben og spændingen ved at spille den klasse. At have en kilde med rådgivning til at spille ens ønskede klasse, fra begyndelsen til top level, (flere går igennem forskellige spillestilsændringer, især afhængigt af hvilke talenter man har til rådighed), kan også gøre en enorm forskel i graden af nydelse for dig, og med hvordan du skal spille din klasse mod en anden.

Endelig bør spillerne forstå, at World of Warcraft er et konstant udviklende spil. En given klasse eller talenttræ's styrke i forhold til alle andre kan variere drastisk fra patch til patch. Af den grund udelukker klassebeskrivelserne nedenfor derfor klassebalancer.

Oversigt over klasseroller Edit

Det første sted at starte når man skal vælge en klasse er først og fremmest en rolle. Der er tre grundlæggende roller i World of Warcraft: Tank, Healer og Skadeuddeler (DPS). Alle disse henviser til "jobbet", som en klasse må udføre i en gruppe.

Mange steder i World of Warcraft er der instances. Disse vil behøve en gruppe (ofte 5, men nogle tager helt op til 40) af spillere at klare. Disse grupper enten overlever eller dør i instancen, afhængig af hvor effektiv gruppen er sat sammen. For mange af en rolle vil ofte resultere i meget langsomme, eller meget svære ture i instancen. Mens nogle klasser kun kan udfylde en enkelt rolle effektivt, er der andre som kan udfylde næsten en hver rolle effektivt, for eksempel en Druide. Disse klasser er definerede som "Hybrider".

En Tanks job er at tage alt skade for gruppen. De er ofte de første til at starte en kamp. De må prøve at holde alle modstanderes opmærksomhed, mens deres gruppemedlemmer slår modstanderne ihjel.

En Healers job er at holde alle i gruppen i live mens en kamp står på, især tanken, gennem brugen af healing-magier.

En skadeuddelers job er at dræbe alle modstanderne i kampen, uden at tage deres opmærksomhed fra tanken og blive modstanderens fokus.

Foruden disse grundlæggende roller, udfylder mange klasser også gode støtteroller, som for eksempel:

Crowd Control (CC, på dansk Gruppekontrol), er evnen at man midlertidigt fjerner en fjende fra kamp. Mange kampe i instances består af flere fjender. Hvis man bruger Crowd Control, vil det tillade gruppen at overleve længere, dræbe hurtigere og kæmpe lettere. Som man leveler op, vil man opdage at evnen vil blive mere og mere nødvendig for gruppens overlevelse. Et eksempel på en Crowd Control evne er Magisterens evne til at "Sheepe". Det vil forvandle modstanderen til et får, som strejfer lidt rundt, mens gruppen tager sig af de andre fjender. De fleste klasser har evnen til at CC, men det er kun meget få som kan bruges i alle situationer.

At "Buffe" er evnen til at tilføje ekstra styrke og færdigheder til andre i en gruppe. For eksompel kan en Præst give buffen "Fortitude" som øger gruppens liv. Alle klasser kan buffe sig selv, men nogle få er ikke i stand til at buffe andre. Klasser som Paladiner og Shamaner er ekstremt effektive som support med deres buffs.

Resurrection (på dansk "genoplivning"), er evnen til at genoplive et gruppemedlem som er faldet i kampen. Flere klasser har evnen til at genoplive, men nogle, som Shamanen og Warlocken er i stand til at genoplive dem selv hvis de har brug for det.

Et andet eksempel på en ekstraordinær evne er Magisterens evne til at fremtrylle mad og drikke til sin gruppe for at holde dem suppleret.

At finde ud af hvilken rolle man nyder mest at spille, er en god hjælp til at vælge den bedste klasse for en selv.

Fortsættes...

Ad blocker interference detected!

Also on FANDOM

Random Wiki